tisdag 7 juli 2015

Hur svårt ska det vara?

För den som inte har uppfattat det ännu har vi för avsikt att i sommar tillverka (åtminstone) en bastutunna. Virket är på plats liksom maskineriet. Diverse andra tillbehör som tunnband och lavvirke är också införskaffat. Men vi behöver ju också en bastuugn.
För denna sakens skull har jag lyckats upprätta en inköpskanal med Harvias svenska generalagentur och för ett tag sedan lade jag en order varefter jag ett par dagar senare fick en bekräftelse inkluderandes en referens som gör det möjligt att följa leverensens framfart över landsgränsen från Finland och sedan över till oss på Kauparve.

Så här ser det ut för närvarande:


Det började ju bra redan den 25 juni när grejerna hämtades för transport. Dock noterade jag direkt att den var adresserad till Nacka, vilket inte var så fiffigt, varför jag tog kontakt med generalagenten som skulle "ta tag i saken" (han var lite upprörd för både jag och han hade varit tydliga).

Den 29 juni ringde på hemma hos oss i stan, när man hade tänkt sig att leverera pallen med diverse basuugnar och rökrör till en 3:a i Nacka. L, som var hemma, väcktes med valde (klokt beslut) att inte gå och öppna. Således slutsatsen "Det gick inte att leverera". Nacka utgör alltså faktureringsadress och ingenting annat.

Jag tog återigen kontakt med såväl Postnord (som inte kunde göra något utan avsänderens medverkan) och generalagent H, som suckade tungt - halvt uppgivet - och tog nya kontakter med Suomi. Detta gav upphov till punkten "Ändrat förfogande .." den 29 juni. Allt frid och fröjd(?).

Nu upphörde spårbarheten på paketet (pallen), så igår ringde jag återigen Postnord för att få veta var grejerna fanns. Efter mycket köande och ett avbrutet samtal och nytt köande kom jag fram och fick så återigen veta att det inte gick att leverera. Nu uppdaterades också spårbarheten som synes ovan. Denna gång hade man försökt leverera på Månskärsvägen vid Kungens kurva (inte långt från eller kanske till och med hos K-rauta - som råkar vara återförsäljare i Sverige av Harvias produkter). Dock fanns inget Gute Finsnickeri på denna adressen, så - gissa vad: "Det gick inte att leverera."!

Ny kontakt med H, som bedyrade att jag inte skulle känna att jag störde eller besvärade. Han skulle återigen ta kontakt - denna gång direkt med Postnord, Finland. Och se - nu ser det ut som något har hänt igen. Frågan är bara var det kommer att landa denna gång.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar